Urban space and its narrative influence on fictional cinema: an applied methodological proposal

Main Article Content

Salvador Martínez Puche
Deborah Castro

Abstract

The aim of this article is to contribute to the study of the use of urban spaces as film locations and narrative settings. The attention is focused on the analysis of the narrative function and dramatic relevance of urban spaces.The study has been structured in two complementary phases. First, we selected a sample of four emblematic and recognizable places in the city of Madrid, to study its relationships with the films shot in these locations. Second, we have conducted a comparative textual analysis on two films: La virgen de Agosto (2019), filmed in a less iconic Madrid, and Nieva en Benidorm (2020), on the Mediterranean coast. Particularly, we have payed attention to the denotative, connotative, symbolic and narrative attributes of the represented or recreated cities through which we can understand the interaction between the physical and narrative space. This provides a valid epistemological method of understanding the cinematographic story.

Article Details

Section

Papers

Author Biographies

Salvador Martínez Puche, Universidad de Murcia

Profesor asociado del Departamento de Comunicación, Área de Publicidad y Comunicación Audiovisual. Universidad de Murcia. Doctorando en el programa Gestión de la Información y la Comunicación en las Organizaciones (UMU). Postgrado en Técnicas y Métodos Actuales en Información y Documentación. Postgrado en Comercialización de Productos Turísticos (UNED). Titulado en Dirección y Producción para Cine, Video y Televisión (Fundación Universitaria Iberoamericana, UPC y UPGC). Profesional en agencias de publicidad, productoras audiovisuales y medios de comunicación. Asesor en branding, comunicación corporativa y nuevas tendencias publicitarias para instituciones públicas (Ayuntamiento de Villena-Alicante) y empresas privadas (Obra Social Caixapetrer-Grupo Cooperativo Cajamar).

Deborah Castro, University of Groningen

Assistant Professor in Media Studies at the Centre for Media and Journalism Studies, University of Groningen (The Netherlands), and Marie Skłodowska-Curie Research Fellow at the Department of Arts and Culture Studies, Erasmus University Rotterdam, (The Netherlands). She is also a research fellow at ITI-LARSyS (Portugal). Her work has been published in peer-review journals such as Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Television and New Media, and International Journal of Communication.

How to Cite

Urban space and its narrative influence on fictional cinema: an applied methodological proposal . (2022). Boletín De La Asociación Española De Geografía, 95. https://doi.org/10.21138/bage.3301

References

Abril, G. (2008). Análisis crítico de los textos visuales. Mirar lo que nos mira. Síntesis.

Aertsen, V., Gámir, A., & Manuel, C. (2018). La imagen cinematográfica de la Plaza Mayor de Madrid. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, 50(197), 539-556.

AlSayyad, N. (2006). Cinematic Urbanism. A History of the Modern from Reel to Real. Routledge.

Altman, R. (2018). Los géneros cinematográficos. Paidós.

Álvarez, N. (2010). Territorios, parajes y contornos literarios: aproximación teórica al espacio en la narrativa actual. In M.P. Celma & J.R. González (Eds.), Lugares de ficción. La construcción del espacio en la narrativa actual (pp. 17-38). Cátedra Miguel Delibes.

Anholt, S. (2010). Places: Identity, imagen and reputation. Palgrave Macmillan.

Appadurai, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of goblalization. Minneapolis, University Minnesota Press.

Augé, M. (2004). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa.

Barber, S. (2006). Ciudades proyectadas. Cine y espacio urbano. Gustavo Gili.

Barthes, R. (1976). El tercer sentido. In J. Urrutia (Ed.), Contribuciones al análisis semiológico del film (pp. 201-228). Fernando Torres Editor.

Batjín, M (1989). Las formas del tiempo y el cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica. In Teoría y crítica de la novela (pp. 237-409). Madrid: Taurus.

Beeton, S. (2004). Film-Induced Tourism. Channel View Publications.

Belloso, J.C. (2010). La marca país. Un mecanisme de diferenciació i font d’intangibles. Paradigmes, (5), 43-51.

Bourdieu, P. (1988). La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

Camarero, G. (2016). Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Akal.

Casetti, F., & di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Paidós.

Dalmau, R., & Galera, A. (2007). Ciudades de cine. Raima Edicions.

De San Eugenio, J. (2012). Teoría y métodos para marcas de territorio. UOC Ediciones.

Gámir, A. (2012). La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova, (16), 387-424.

Gámir, A., & Manuel, C. (2007). Cine y Geografía. Espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45), 157-190.

García, F., & Pavés, G. (Coord.) (2014). Ciudades de cine. Cátedra.

García, J. (2021). City Branding. Fundamentos y aplicaciones de marca en espacios culturales y creativos. Fragua.

Gaudreault, A., & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Paidós.

Govers, R., & Go, F.M. (2009). Place branding: Glocal, virtual and physical identities, constructed, imagined and experienced. Palgrave Macmillan.

Hellmann, C., & Weber-Hof, C. (2010). Ciudades de cine. Ed. Océano.

Huertas, A. (2014). La comunicación de los territorios, los destinos y sus marcas. Guía práctica de aplicación desde las relaciones públicas. UOC Ediciones.

Jacobson, D., & Mustafa, N. (2019). Social Identity Map: A Reflexivity Tool for Practicing Explicit Positionality in Critical Qualitative Research. International Journal of Qualitative Methods, (18), 1-12. https://doi.org/10.1177/1609406919870075

Kavaratzis, M. (2005). Place branding: A review of trends and conceptual models. The Marketing Review, 5(4), 329-342.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.

Madrid Film Office (2019, November 18). Un paseo por el Madrid de Jonás Trueba [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=dXTo3P6ZrNE&ab_channel=MadridFilmOffice

Martínez, S. (2010). Reposicionamiento de la imagen turística de Brujas a través del cine: de ciudad de cuento a ciudad de thriller. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 4(1), 147-165.

Méndiz, A. (2018). “City Placement”: concepto, literatura y método de análisis. In M. Mut & E. Camarero (Coords.), Nuevos tratamientos informativos y persuasivos (pp. 221-230). Tecnos.

Mennel, B. (2008). Cities and Cinema. Routledge.

Merino, J.M. (2004). Los parajes de la ficción. In Ficción continua (pp. 102-119). Seix Barral.

Mesa Leiva, E. (2021, January 1). Viaducto de Madrid, el puente de los suicidas. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/historiayvida/historia-contemporanea/20210113/6180900/viaducto-madrid-puente-suicidas.html

Mitry, J. (1976). Sobre un lenguaje sin signos. In J. Urrutia (Ed.), Contribuciones al análisis semiológico del film (pp. 263-290). Fernando Torres Editor.

Odin, R. (1983). Pour une sémio-pragmatique du cinéma. Iris, 1(1), 67-82.

Osácar, E. (2013). Barcelona, Movie Walks. Diëresis & Ayuntamiento de Barcelona.

Peirce, Ch.S. (1974). La ciencia de la semiótica. Nueva Visión.

Pérez, L. (2020). Isabel Coixet. Revista Fotogramas, 74(2125), 56-59.

Rainistro, S. K. (2004). Where is place branding heading. Place Branding, 1(1), 12-35.

Riley, R., Baker, D., & Van Doren, C. (1998). Movie Induce Tourism. Annals of Tourism Research, 25(4), 919-935.

Rosmarin, A. (1985). The Power of Genre. University of Minnesota Press.

Rosado C., & Querol, P. (2006): Cine y turismo. Una nueva estrategia de promoción. Junta de Andalucía & Andalucía Film Commission.

Santesmases, M. (2016). El exceso a través del cronotopo: La isla mínima (2014) y las marismas del Guadalquivir. In R.E. Aras & E. Diez (Eds.), Cronotopos audiovisuales iberoamericanos (pp. 133-158). Síntesis.

Solé, J.M. (2007). Ciudades de cine. Descubrir el Arte, (98), 27-37.

Thompson, K. (1977). The concept of cinematic excess. Ciné-Tracts, (2), 54-67.

Torreiro, M. (2020). Nieva en Benidorm. Revista Fotogramas, 74(2125), 14.

Virilio, P. (1989). La máquina de la visión. Cátedra.